Нафтогаз має змінити неконкурентні умови постачання газу тепловиробникам за рекомендаціями Антимонопольного комітету
Такі вимоги неодноразово висувала до Уряду, Президента, РНБО та інших органів влади МА «Укртеплокомуненерго» та теплогенеруючі компанії, що входять до її складу. У свою чергу Антимонопольний комітет України (АМКУ) зобов’язав Нафтогаз Трейдинг внести зміни в договори закупівлі газу та узгодити їх умови з Правилами постачання природного газу, що дозволить уникнути зловживання монопольним становищем на ринку.
Після скасування у травні поточного року дії ПСО (покладання спеціальних обов’язків) підприємства теплокомуненерго (ТКЕ) змушені укладати з ГК «Нафтогаз Трейдинг» дискримінаційні договори на постачання природного газу. Це може призвести до значних збитків підприємств теплопостачання та вплине на стабільність проходження нового опалювального сезону. У результаті перевірки АМКУ виявив у договорах постачання газу Нафтогаз Трейдинг умови з ознаками монопольного становища газопостачальника. Зокрема:
— Постачання та використання (відбір) природного газу за цим Договором здійснюється виключно за умови відсутності реєстрації Споживача в реєстрі будь-якого іншого постачальника природного газу.
— Споживач зобов’язаний не допускати використання природного газу за договорами, укладеними з іншими постачальниками, в розрахункових періодах, в яких діє цей Договір без його розірвання.
— Якщо Споживач має намір укласти договір з іншим постачальником, Споживач повинен виконати свої зобов’язання по розрахунках за природний газ перед Постачальником, підписати з Постачальником угоду про розірвання цього Договору з першого дня наступного розрахункового періоду. При цьому споживач втрачає право по червень 2024 року (включно) отримувати природний газ з ресурсу Постачальника за фіксованою ціною, визначеною Договором.
«Асоціація «Укртеплокомуненерго» вважає, що прийняті Рекомендації АМКУ є доречними, але недостатніми. Зокрема, у Рекомендаціях відсутні вимоги щодо забезпечення визначення достатніх обсягів постачання природного газу і, відповідно, ціни природного газу, для виробництва теплової енергії, за категоріями споживачів. Взагалі дивує те, що необхідний обсяг газу визначає постачальник газу, а не теплопостачальна організація. Перші дні нового опалювального сезону вже вказують на те, що передбаченого договором обсягу природного газу за фіксованою ціною 7420 грн за 1000 куб.м буде недостатньо, і підприємства вимушені будуть докуповувати бракуючі обсяги газу за ринковою ціною. Окрім цього, Рекомендаціями не вказано на вимогу Нафтогаз Трейдинг до підприємств теплопостачання щодо укладання так званих Договорів про здійснення Договірного списання коштів з рахунків Споживача, а саме ТКЕ, на умовах, які викладені у проекті такого Договору, розробленого саме Нафтогаз Трейдинг, і який був ним розісланий до банківських установ на погодження та відповідного укладання. При цьому у Договорі на постачання природного газу вказано, що при відсутності Договору на Договірне списання, постачальник нараховує 10% штрафу на весь обсяг спожитого природного газу. Хіба це не є проявом зловживання та використання Нафтогаз Трейдинг свого монопольного становища на ринку газу? Та і це ще не все. Договір на постачання природного газу, який Нафтогаз Трейдинг пропонує ТКЕ, майже у кожному пункті передбачає нарахування штрафних санкцій і це в умовах, коли теплопостачальні підприємства застосовуватимуть у новому опалювальному сезоні тарифи, які діяли у минулому сезоні, і які нині відшкодовують витрати ТКЕ на виробництво, транспортування та постачання теплової енергії, лише на 60-70%. До чого це все приведе, можна тільки здогадуватися, але вже найближчим часом теплопостачальні підприємства знову почнуть накопичувати борги за поточне споживання природного газу і, відповідно, отримувати штрафні санкції, що лише посилить тиск газової монополії на сферу ТКЕ, збільшить фінансове навантаження не тільки на самі підприємства, а й на державний та місцеві бюджети (пам’ятаємо про останній підписаний Меморандум). При цьому стабільність проходження опалювального сезону 2021/2022, який уже розпочався в деяких містах України, може бути порушена. Тому важливо, щоб АМКУ дослухався до тепловиків, доповнив Рекомендації із врахуванням їх пропозицій, а Нафтогаз Трейдинг терміново вніс відповідні зміни у договори, щоб ТКЕ змогли безперебійно постачати тепло та гарячу воду у домівки українців», — розповів віце-президент Міжгалузевої асоціації «Укртеплокомуненерго» Сергій Дунайло.
Як повідомлялося раніше, 7 жовтня 2021 року АМКУ опублікував обов’язкові для розгляду ГК «Нафтогаз Трейдинг» рекомендації — привести умови договорів постачання газу з виробниками теплової енергії у відповідність до Правил постачання природного газу. Про результати розгляду рекомендацій ГК «Нафтогаз Трейдинг» повинно повідомити АМКУ у десятиденний строк з дня їх отримання. Нагадаємо, за підсумками 2020 р. та I півріччя 2021 р., частка ГК «Нафтогаз Трейдинг» на ринку постачання природного газу складає понад 35%, що вказує на її монопольне становище.