Міжгалузева асоціація «Укртеплокомуненерго» звернулась до народних депутатів з проханням не підтримувати законопроєкт, який створить передумови для гегемонії НАК «Нафтогаз» та поглинання теплопостачальних підприємств під час війни
Прийняття урядового законопроекту «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення», метою якого є врегулювання взаємовдносин державного постачальника газу НАК «Нафтогаз» та виробників тепла у воєнних реаліях, фактично означатиме перехід теплопостачання під контроль «Нафтогазу».
Головна увага в законопроекті «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» приділена таким аспектам як формування тарифів на газ та тепло в умовах війни, компесації тарифів для тепловиків та врегулюванню заборгованостей за паливо та тепло. Однак в існуючій редакції законопроект захищає газопостачальника як об’єкта господарювання і передбачає повну залежність господарської діяльності теплопостачальників від “Нафтогазу”, в тому числі – безоплатне поглинання підприємств теплокомуненерго газовим монополістом.
Щодо тарифоутворення, проект Закону України «Про особливості регулювання відносин на ринку природного газу та у сфері теплопостачання протягом дії воєнного стану та подальшого відновлення» передбачає мораторій на підвищення тарифів на теплоенергію (її виробництво, транспортування та постачання), а також послуги з постачання теплоенергії та гарячої води тарифів (ст.1). При цьому законопроект надає гарантії для ТКЕ щодо компенсації різниці між встановленим державою тарифом та фактичною вартістю виробництва, транспортування та постачання тепла (ст. 3). Натомість ЗУ «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення», до якого проєктом Закону також передбачаються зміни, визначає механізм компенсації різниці в тарифах лише населенню та бюджетним установам. Врегулювання різниці для решти споживачів тепла не передбачена, що може обернутися колосальними збитками для ТКЕ та накопиченню боргів за газ. Також при запровадженні мораторію на підвищення тарифів у сфері теплопостачання, проєктом Закону не визначено граничні ціни природного газу для тепловиків і ПСО на суб’єктів ринку природного газу.
Механізм компенсації тарифів ТКЕ, запропонований законопроектом також потребує доопрацювання в частині термінів та зон відповідальності державних органів влади, щоб уникнути правових та нормативних колізій і запобігти протиріччям з раніше прийнятими законами.
Найсуперечливіша частина законопроекту стосується безоплатного переходу права власності на 100% статутного капіталу (майно, у тому числі єдиний майновий комплекс) теплопостачальної та(або) теплогенеруючої організації до постачальника природного газу у випадку повної або часткової несплати платежів за договором про реструктуризацію заборгованості у розмірі суми 2-місячних платежів.
“Підприємства галузі теплопостачання категорично проти нового дискримінаційного закону. В умовах воєнного стану ми маємо об’єднати зусилля для того, щоб виконувати своє головне призначення – забезпечувати людей теплом, відновлювати інфрастуктуру і утримувати персонал. В умовах війни, критичного зменшення плати за послуги, мораторію на підвищення тарифів тепловики не мають важелів впливу на економіку своїх підприємств. Саме тому запропонований проект закону виглядає як чергова спроба газопостачальника посилити свою монополію та компенсувати втрачені обсяги за рахунок поглинання суміжної галузі. Ми надали свої зауваження депутатам ВРУ та сподіваємося на прийняття виваженого та справедливого для усіх учасників галузі тепло- та газопостачання закону”, — підкреслив Президент МА “Укртеплокомуненерго” Арсентій БЛАЩУК.