Перший крок у вирішенні системної кризи

Перший крок у вирішенні системної кризи в теплоенергетиці: ВРУ ухвалила законопроєкт про реструктуризацію заборгованості за газ

 

14 липня прийнято важливе рішення для виведення підприємств теплокомуненерго (ТКЕ) з гострої фінансово-економічної кризи. На пленарному засіданні ВРУ ухвалила у другому читанні законопроєкт №3508-д. Він дасть змогу реструктуризувати понад 50 млрд грн боргу підприємств ТКЕ за газ, компенсувати різницю на теплову енергію сумою близько 30 млрд грн та списати більше 10 млрд грн нарахованих штрафних та фінансових санкцій НАК «Нафтогазом України».

Прийнятий законопроєкт №3508-д «Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу» допоможе вирішити найпроблемніші питання підприємств ТКЕ, які на сьогодні працюють в надскладних умовах.

«Асоціація теплопостачальників неодноразово зверталась до Президента України, Уряду, РНБО та Мінрегіону із закликом вирішити найважливіші проблеми в теплоенергетиці, щоб не допустити зриву опалювального сезону 2021/2022. Вдячні усім гілкам влади за оперативне реагування і плідну співпрацю над прийняттям цього Закону. Це важливий, а головне нагально необхідний крок для порятунку централізованого теплозабезпечення українських міст. Але це лише початок. Попереду ще багато не менш важливих рішень і ми сподіваємось на їх найшвидше прийняття», — зазначив Сергій Дунайло, віце-президент Міжгалузевої асоціації «Укртеплокомуненерго».

Прийняття законопроєкту №3508-д — це тільки один з кроків у подоланні боргової кризи. Щоб підприємства теплопостачання могли працювати в ринкових умовах і забезпечити стабільне проходження опалювального сезону, на сьогодні недостатньо лише реструктуризувати борги та списати штрафні санкції.

Важливо провести заходи для недопущення повторення ситуації із накопиченням катастрофічної заборгованості. Так, у нещодавньому зверненні до РНБО Асоціація УТКЕ запропонувала необхідні кроки:

— внесення змін у ЗУ «Про теплопостачання», в частині заборони відключення об’єктів ТКЕ від енергопостачання в опалювальному періоді та можливості автоматичного коригування тарифів у разі змін цін на енергоносії;

— розроблення порядку автоматичного коригування розміру тарифу на теплову енергію при зміні цін на енергоносії та їх розподіл, та затвердження його постановою КМУ;

— встановлення паритетної відповідальності (нарахування штрафів, пені) між підприємствами, які надають послуги з розподілу газу, постачальниками електроенергії, постачальниками газу, в тому числі Нафтогазом і її дочірніми компаніями, підприємствами водопостачання, підприємствами ТКЕ та населенням, в частині своїх зобов’язань за договорами розподілу газу, постачання газу, електроенергії і води та договорами надання послуги з постачання теплової енергії населенню;

— забезпечення перегляду розмірів відсоткових ставок штрафних та інших фінансових санкцій, які можуть застосовуватись до підприємств теплопостачання, з приведенням їх до співрозмірних з тими, які підприємства ТКЕ можуть застосовувати до своїх боржників та закріпити їх у чинних законах;

— внесення змін до Кодексу ГРС, в частині повернення дії Механізму визначення вартості розподілу газу, який діяв станом на 01.01.2020 р, а також термінова відміна порядку нарахування штрафних санкцій на подвоєну суму боргу;

— термінове створення при РНБО робочої групи для внесення змін до кабальних умов ГК «Нафтогаз Трейдинг» з постачання газу;

— внесення змін до Правил постачання природного газу у частині встановлення для ТКЕ попередньої оплати та нарахувань штрафних санкцій за порушення, за які ТКЕ взагалі не можуть відповідати, зокрема пов’язані з погодними умовами тощо;

— неухильне виконання підписаного 9 лютого 2021 року Меморандуму про взаєморозуміння щодо врегулювання проблемних питань у сфері централізованого постачання теплової енергії та постачання гарячої води усіма сторонами-підписантами.

Нагадуємо, за розрахунками підприємств ТКЕ, через нові газові угоди з неринковими та дискримінаційними умовами ціна теплової енергії повинна зрости на 15-40% залежно від структури споживачів у певному місті.